Aftensmad/ Frokost/ Opskrifter/ Vegansk/ Vegetar

Sprøde veganske quinoadeller med kartofler

Quinoadeller med kartofler er nok nogle af de nemmeste vegetarfrikadeller jeg har lavet til dato. De indeholder basically kartofler, quinoa og en masse krydderier, så derfor er de mega nemme at lave og lige til at gå til! Men du kan jo læse med, og se om der er noget om snakken.

quinoadeller

Lækre vegetardeller til madpakken

Vegetarfrikadeller er efterhånden noget jeg vender tilbage til virkelig tit. Dels fordi de er nemme at lave og dels fordi man altid kan bruge dem i en salat eller rugbrød. Sidstnævnte er nok tilfældet for mange, hvis madpakken skal smøres hurtigt.

Hvis man lever af de vegetariske eller veganske alternativer, kan det godt være svært at komme op med en hurtig løsning. Derfor kan jeg godt lide at lave en god mængde vegetarfrikadeller – nogle fryser jeg, og andre varmer jeg op, så jeg har varm frokost til flere dage.

quinoadeller
quinoadeller

Quinoadeller med bid i

Mange vegetardeller er dog enten meget mushy i konsistensen, har ikke bid i eller smager og føles som blendede bønner. Det kan vi ikke lide!

Derfor valgte jeg quinoa som en af hovedingredienserne. Quinoa i sig selv er virkelig sund og mætter dejligt. Ved at bruge det i dellerne sammen med kartoflerne, lavede jeg en sund og lækker delle, med bid i og en lækker skorpe. Det der quinoa kan sgu et eller andet.

Og ja, du læste rigtigt.

Quinoa + Kartofler + Krydderier = Quinoadeller

Meget andet er der ikke i disse deller, så det er helt okay hvis det køleskab er tomt. I got you and I feel you! Og her kommer jeg med et alternativ, der måske kan redde din dag! Det håber jeg i hvert fald, at jeg kan!

quinoadeller

Varmes op dagen efter…

En lille note er dog, at disse deller smager aller bedst når de er varme. Kolde kartofler smager bare af et eller andet, jeg ikke er helt vild med. Derfor var jeg ret bekymret, da jeg spiste en kold delle dagen efter. Men giv dem gerne en tur på en non-stick pande, og de bliver igen dejlige og sprøde. Jeg prøvede også at fryse 3 deller ned og tø dem op dagen efter.

Der smagte de også fint! Så måske det også er en løsning?

I hvert fald siger jeg god appetit og god fornøjelse!

Lad mig høre, hvad du synes om opskriften…

Grunden til at jeg skribler alle disse ord ned, er for at inspirere dig! Så hvis du gør brug af opskriften, vil jeg mere end gerne høre hvad du synes og se dine resultater! Tag mig på Instagram via @simplestoriesdk eller brug hashtagget #simplestoriesdk, så jeg ikke går glip af din version!

Det er altid mere spændende at blogge, når man ikke er alene. Som altid, siger jeg tak til dig for at læse med!

quinoadeller

Kartoffelfrikadeller med quinoa

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
By Milena Stijović Serves: 12-14 stk
Prep Time: 10-20 minutter Cooking Time: 40 minutter

Veganske quinoafrikadeller bestående af kartofler, quinoa og krydderi. Nemmere bliver det ikke! Spis dem med salat til, ovenpå rugbrød eller til et buffetbord!

Ingredients

  • Ca 500-520 g kartofler (vægt efter skrælning)
  • 250 g ukogt quinoa (ca 3,5 dl)
  • 1 tsk tandorii masala
  • ½ tsk cayennepeber
  • ½-1 tsk hvidløgspulver
  • Salt + peber
  • Evt andre krydderier

Instructions

1

Skræl kartoflerne og sæt dem over til at koge i ca. 20 minutter eller til de er møre og falder af en gaffel, når du stikker den i.

2

Skyl og kog derefter quinoaen i den dobbelte mængde vand, gerne lidt mere end det. (Tip: brug en stor nok gryde. De svulmer op!)

3

Kom de kogte kartofler i en foodprocessor og puls kort til du får en klistret masse, men stadig med grove stykker kartofler i (lækkert med bid i). Hæld halvdelen af quinoaen ned i og puls et par gænge igen.

4

Kom massen i en skål og hæld resten af quinoaen i, samt de resterende krydderier. Vend det hele godt sammen med en dejskraber. Smag gerne til undervejs, men vær opmærksom på, at noget af smagen falmer, når dellerne bliver stegt.

5

Tag en håndfuld kartoffeldej op i hånden og form det til en delle. Jeg stegte 4 af gangen. Varm en pande med noget olivenolie op, gerne på en non-stick pande (sådan en bruger jeg selv).

6

Steg dellerne i 4-6 minutter. Vend dem med en palletkniv og steg dem, til du er tilfreds med farve på skorpen. De bliver mere kompakte og sprøde, når de har fået lov til at køle lidt af.

7

Server dem med en salat og tzatziki eller i madpakken med noget rugbrød.

Notes

Ifølge mig selv smager alle former for kartofler ikke godt dagen efter, hvis de er kolde. Derfor anbefaler jeg, at du altid varmer disse deller op når du skal spise. Giv dem en kort tur på en non-stick pande, og så er de klar igen!

Alle billeder, opskrifter og content på Simple Stories er originalt content, der er skabt af og tilhører mig, medmindre andet er angivet. Pin løs og del mere end gerne indlægget/opskriften med dine bekendte, venner, hund og noget fjerende men husk på at alt på bloggen er beskyttet af ophavsretten, og intet af det må bruges uden tilladelse. Af god skik, så link til bloggen og tag mig på Instagram, hvis du bruger noget herfra som inspiration. Hvis du passivt aggressivt vælger at se bort fra dette, sender jeg nok en regning din vej. Men lad os helst forblive venner.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply